Rabu, 10 Jun 2009

Bisnes!


MIHAS catat jualan RM3.01 billion
KUALA LUMPUR: - Pameran Halal Antarabangsa Ke-6 (Mihas 2009) terus menyokong keyakinan perniagaan dengan mencatatkan jualan berpotensi RM3.01 bilion.
Tahun lepas, jualan berpotensi berjumlah sebanyak RM2.20 bilion.
Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (Matrade), Datuk Noharuddin Nordin, berkata daripada jumlah RM3.01 bilion jualan berpotensi itu, RM1.15 bilion dijangka daripada pameran dan RM1.86 bilion daripada misi belian yang baru diterima (IBM).
"Mihas tahun ini juga mencatatkan jualan segera bernilai RM226.4 juta, di mana RM26.1 juta daripada pameran dan baki daripada IBM," katanya pada taklimat media di sini, hari ini.
Noharuddin berkata satu daripada alasan bagi prestasi kukuh tahun ini ialah peningkatan kesedaran tentang kepentingan produk dan perkhidmatan halal.
Pameran lima hari itu yang bermula dari 6-10 Mei, dianjurkan oleh Matrade dengan kerjasama Perbadanan Pembangunan Industri Halal dan Yayasan Dakwah Islam Malaysia.
Noharuddin berkata Mihas tahun depan akan diadakan selama empat hari bermula 23 Jun.
Beliau berkata dengan pemulihan ekonomi global, jualan berpotensi tahun depan dijangka mencecah kira-kira RM3.5 bilion. (BERNAMA)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan