Isnin, 28 Disember 2009

Imam di Australia jahil budaya setempat

IMAN di Australia dikatakan tidak terlatih, tidak boleh bertutur bahasa Inggeris dengan baik dan tidak mengikuti perkembangan semasa, kerajaan Australia diberitahu.

Kajian untuk Jabatan Imigresen Australia yang dikeluarkan di bawah Kebebasan Maklumat Undang-Undang, mendapati pemimpin Islam Australia adalah sangat konservatif dan mempunyai pengetahuan cetek mengenai budaya rakyat Australia.

Laporan itu mencadangkan agar ulama dan guru agama Islam yang mengajar di sekolah-sekolah agama Islam diberikan latihan yang lebih baik, akhbar Herald Sun memetik laporan itu.

Berdasarkan laporan yang diperolehi akhbar itu, kebanyakan imam di Australia dilahirkan di luar negara dan mempunyai tafsiran yang ketinggalan zaman tentang agama Islam.

"Secara umumnya, dengan kemahiran bahasa Inggeris yang lemah, mempunyai pengertian konservatif tentang Islam dan ketidakupayaan memahami kebudayaan rakyat setempat, menyebabkan kepimpin sesetengah imam ini tidak dapat mewakili pandangan majoriti masyarakat Islam di Austrlia," kata laoran itu.

Laporan itu yang bertajuk 'Kajian Awal tentang Masyarakat Islam Australia' telah mencadangkan agar satu sistem baru diadakan untuk menyusun latihan dan pentauliahan kepada imam-iman itu. - BERNAMA


Tiada ulasan:

Catat Ulasan