Ahad, 13 Disember 2009

Fikirkanlah..





Bumi tak mampu tampung dunia maju

UNTUNG tinggal di negara-negara maju. Menurut penyelidik Denmark dalam laporan Jumaat lalu, lebih separuh daripada bayi dilahirkan di negara-negara maju mungkin hidup sehingga berusia 100 tahun jika arah aliran jangka hayat sekarang berterusan.

Mereka dapat menikmati jangka hayat yang panjang dan mutu kehidupan lebih baik dapat difahami. Negara-negara maju itu kini berada di rantau Eropah Barat, Amerika Utara, Jepun dan Australia serta New Zealand.

Dalam banyak-banyak negara itu, ada sebilangan kecil daripadanya dilihat sebagai negara yang paling makmur, permai dan menjadi idaman bagi banyak manusia dari seluruh dunia.

Negara-negara itu ialah Switzerland, Austria, New Zealand dan yang berada dalam rantau Scandinavia. Rantau itu terdiri daripada Sweden, Norway, Denmark, Finland dan Iceland.

Jadi pada keseluruhannya, hanya sebilangan kecil negara di dunia yang menjadi maju, Di kalangan negara-negara maju, hanya sebilangan kecil yang dilihat begitu makmur dan permai.

Sedangkan majoriti negara-negara di dunia adalah miskin, susah, menderita, kacau-bilau, dilanda peperangan dan bencana. Maka majoriti manusia hidup dalam kesusahan, bahaya, jangka hayat pendek dan kekurangan makanan.

Tentulah negara-negara lain juga ingin menjadi maju, makmur dan permai. Tetapi kebanyakan negara selepas lebih 60 tahun mencapai kemerdekaan, tidak menampakkan pula tanda-tanda akan menjadi negara maju.

Walaupun China yang kini dianggap sebagai negara paling pesat membangun dan menyambut ulang tahun penubuhan negara komunis Republik Rakyat China pada Rabu lalu, perjalanannya untuk menjadi negara maju masih jauh.

Malaysia juga bercita-cita untuk menjadi negara maju dan rangka perjalanannya ke arah itu telah diungkapkan melalui gagasan Wawasan 2020.

Pada asalnya Malaysia termasuk juga Singapura. Malah kalau hendak dikira cadangan asal, ia juga meliputi Brunei.

Andai katalah dahulu, Malaysia yang asal dapat bertahan, mungkin kedudukannya untuk menjadi negara maju lebih terserlah. Buat masa ini Singapura secara bersendirian telah mencapai tahap negara maju.

Tetapi bukan saja Malaysia, negara-negara lain juga mahu menjadi maju. Cuma jalan yang dilalu Malaysia lebih nyata.

Dan hakikatnya ialah jalan untuk menjadi negara maju menjelang tahun 2020 memerlukan kadar pertumbuhan tahunan sebanyak lapan peratus, sesuatu yang sukar dengan krisis masa kini memandangkan sepanjang 10 tahun lalu, purata kadar pertumbuhan hanyalah lima peratus.

Katakanlah banyak negara di dunia yang mengikut jejak rancangan wawasan Malaysia. Persoalannya, adakah bumi ini mampu menampung semua negara di dunia sebagai negara maju?

Sedangkan apa yang dinikmati oleh negara- negara maju sekarang adalah kerana hanya mereka yang menjadi negara maju. Sumber bumi kebanyakannya dicurahkan kepada mereka dan dinafikan daripada dinikmati oleh negara-negara lain.

Jika negara-negara lain turut menjadi maju, maka negara-negara maju sekarang tidak akan dapat mempertahankan tahap kemakmuran mereka. Dalam keadaan begini sebenarnya, persaingan sengit sedang berlaku antara negara.

Jadi apa yang berlaku sekarang ialah terdapat dua sisi pertembungan yang akhirnya akan menentukan ke mana nasib bumi dan manusia.

Pertama, usaha sengit akan terus berlaku oleh banyak penduduk di kalangan negara-negara miskin. Mereka juga mahu maju dan makmur. Tetapi dunia tidak mampu untuk memberikan kemakmuran kepada semua negara.

Maka pihak negara maju akan berusaha untuk menekan sebarang usaha yang akan mengurangkan kemakmuran mereka. Konflik tidak dapat dielakkan.

Untuk elak konflik, maka timbul gerakan yang mahu manusia hidup sederhana dengan mengambil kira kemampuan bumi. - Oleh Zin Mahmud

Tiada ulasan:

Catat Ulasan