Khamis, 25 Februari 2010

Apakah tanda utama di mana sebuah negara boleh dianggap sudah menjadi negara maju


ADALAH apabila negara itu mencapai tahap negara berpendapatan tinggi? Atau negara yang mempunyai bangunan-bangunan pencakar langit? Atau negara yang mempunyai lebuh raya berselirat di seluruh wilayahnya? Atau negara yang mempunyai universiti hebat?

Bagi penulis ini, tanda utama sesebuah negara sudah mencapai tahap maju ialah kemampuannya untuk menyediakan pengangkutan awam kepada rakyatnya. Khususnya bagi mereka yang berpendapatan sederhana dan rendah.

Pengangkutan awam yang cekap mesti dapat dilihat di bandar-bandar besar negara-negara maju, paling utama di ibu kota. Usaha menyediakan pengangkutan awam yang cekap, murah dan selamat merupakan cabaran besar kepada mana-mana negara.

Ia menguji bukan saja kemampuan ekonomi, perancangan sesebuah negara tetapi lebih penting lagi ialah keprihatinan terhadap golongan sederhana dan rendah yang terpaksa berulang alik menggunakan kenderaan awam.

Apabila disebut pengangkutan awam, tentunya ia merujuk kepada keretapi transit laju ringan (LRT), bas dan teksi.

Malangnya bagi mengatur sistem rangkaian pengangkutan awam di bandar-bandar memerlukan keupayaan menyelesaikan pelbagai masalah serta isu yang berkait serta berangkai-rangkai melibatkan pelbagai pihak berkuasa dalam sesebuah negara.

Orang biasa dan kebanyakan khususnya mereka yang menjadi pengguna pengangkutan awam dengan berlatarkan pendapatan sederhana dan rendah bukan saja tidak mempunyai kemampuan untuk menyelesaikan masalah ini, tetapi mereka sendiri tidak memiliki kuasa.

Bagaimanapun , apa yang mereka boleh lakukan hanya mengeluh dan menyumpah-nyumpah pihak berkuasa apabila mereka terpaksa sampai ke tempat kerja lewat dengan berasak-asak berada dalam komuter kerana gerabak yang tidak cukup.

Terpaksa bangun awal pagi dan balik lewat kerana pengangkutan awam yang tidak cekap ini.

Sedangkan mereka yang mempunyai kuasa dan mempunyai tanggungjawab dalam menyelesaikan masalah pengangkutan awam baik secara keseluruhan atau sebahagiannya adalah terdiri daripada mereka yang tidak menggunakan pengangkutan awam.

Tentunya mereka yang mempunyai kuasa melalui jawatan-jawatan yang dipertanggungjawabkan baik berupa politik mahupun perkhidmatan awam di samping birokrat dan teknokrat adalah golongan yang berpendapatan sederhana tinggi, kalau tidak pun tinggi.

Dengan pelajaran yang tinggi lebih-lebih lagi mempunyai pendedahan kepada sistem pengangkutan awam di negara-negara maju tentunya mereka mempunyai kepakaran dalam bidang masing-masing.

Tetapi tentunya golongan ini mempunyai kenderaan sendiri, malah memiliki pemandu sendiri, dan tidak akan berasakan kesusahan yang ditanggung oleh orang ramai yang terpaksa menggunakan pengangkutan awam.

Sememangnya kini di negara ini, banyak warga asing yang menggunakan pengangkutan awam. Apatah lagi golongan seperti mereka yang tidak akan mengadu atau mengenakan desakan supaya sistem pengangkutan awam di negara ini diperbaiki.

Tetapi suara warganegara Malaysia sendiri yang mendesak supaya langkah segera baik berupa jangka pendak dan jangka panjang terhadap pengangkutan awam juga tidak kuat kedengaran.

Tidak terdapat badan-badan bukan kerajaan (NGO) yang mengkhususnkan perjuangan mereka untuk memperbaiki pengangkutan awam. Persatuan-persatuan pengguna di negara ini mempunyai pelbagai agenda dan dalam keadaan ini, isu pengangkutan awam pasti tenggelam.

Tetapi ada sebuah NGO yang khusus memperjuangkan pembaikan pengangkutan awam di Malaysia. Bernama Transit Malaysia, yang tujuannya adalah untuk memberi suara kepada pengguna pengangkutan awam.

Bagaimanapun, ia belum menjadi kumpulan pendesak yang berkesan.

Bukanlah tidak ada kemajuan sejak 10 dan 20 tahun lalu dalam hal pengangkutan awam. Daripada usaha memperkenalkan bas mini, yang muncul dalam pelbagai bentuk, kemudian disusun semula sistem bas di Lembah Klang dengan pelbagai cara.

Antaranya penggunaan laluan bas khsusunya mereka. Begitu juga dengan usaha memperkenalkan Komuter dan LRT. Banyak kemajuan tetapi bukan saja tidak cukup, pengguna pengangkutan awam masih tidak dapat menikmati perkhidmatan secara cekap dan berkesan.

Mengapa aktivisme bagi memperjuangkan penggunaan pengangkutan awam yang cekap dan berkesan tidak sampai pada tahap yang dapat merobah terus suasana perjalanan di negara ini?

Para pengguna pengangkutan awam umumnya akan sampai ke satu peringkat kehidupan di mana mereka akan menukar cara hidup kepada menggunakan pengangkutan persendirian.

Apabila sudah menggunakan kereta, maka lambat laun mereka akan lupa tentang kesengsaraan yang dilalui oleh orang ramai yang menggunakan pengangkutan awam.

Sedangkan golongan pengguna pengangkutan awam adalah daripada kalangan majoriti. Tetapi yang menentukan nasib mereka dalam kehidupan selesaan untuk pergi ulang alik bekerja berada pada tangan golongan minoriti yang tidak menggunakan pengangkutan awam.

Sedangkan kesenangan dan kekayaan yang dinikmati serta dimiliki oleh golongan minoriti ini adalah amanah untuk turut membela dan menyeratakan kemakmuran negara pada golongan majoriti yang sememangnya berpendapatan sederhana dan rendah.

Justeru, mereka yang memandu kereta-kereta indah di lebuh-lebuh raya negara yang terbentang panjang mesti tidak saja merunggut mengenai kesesakan lalu lintas yang menyukarkan mereka untuk tempat kerja.

Tetapi pada waktu sama turut membantu menyelesaikan masalah pengangkutan awam lebih-lebih lagi jika ia memiliki kuasa dan pengaruh dalam bidang itu. - Oleh Zin Mahmud

Tiada ulasan:

Catat Ulasan